Ontbijtsessie 'Samen tegen laaggeletterdheid in Zeeland'

Gepubliceerd op: 24 januari 2024 09:16

'Samen tegen laaggeletterdheid in Zeeland'

Er moet meer aandacht en begrip komen voor laaggeletterdheid. Dat vinden de Zeeuwse Bibliotheken, Stichting Lezen en Schrijven en de Arbeidsmarktregio Zeeland. Om dat te bereiken gingen ze 22 januari 2024 in gesprek met leidinggevenden van organisaties waar laaggeletterden terecht kunnen voor zaken als zorg, subsidies of uitkeringen.

Vanzelfsprekend...

Het is niet vanzelfsprekend dat je een brief begrijpt.
Het is niet vanzelfsprekend dat je met een computer kunt werken.
Het is niet vanzelfsprekend dat je je eigen financiën kunt doen.

Dit is allemaal niet vanzelfsprekend voor 50.000 Zeeuwen die laaggeletterd zijn. Dit betekent dat zij moeite hebben met lezen, schrijven en digitale vaardigheden. Zoveel moeite dat zij niet zelf mee kunnen doen in de maatschappij.

Tijdens de bijeenkomst in de Zeeuwse bibliotheek in Middelburg hoorden bestuurders en beleidsmakers van overheden, onderwijs en maatschappelijke organisaties hoe het is om laaggeletterd te zijn. Wat voor impact dit heeft op iemands leven. En ook wat de impact is op organisaties, gezondheidzorg, arbeidsmarkt en nog zoveel meer.

Voorzitter van de Arbeidsmarktregio Zeeland Andre van der Reest opende de bijeenkomst. Dagvoorzitter anita witzier, ambassadeur voor Stichting Lezen en Schrijven, ging in gesprek met professor Maurice De Greef. En vervolgens ook met taalambassadeurs Jos Niels en Dini Weststrate, Bep Huijbregtse (Stichting ABC), Heleen van der Ham (Stichting Lezen en Schrijven) en Anne-Marie de Blok (Taalhuis Zeeuws-Vlaanderen).

Wim Daniëls vertelde op een luchtige en komische manier over zijn ervaringen met taal en laaggeletterdheid. "Focus niet op taalregels. Plezier in taal brengt mensen zo ver!”